کره جواهر نشان ناصر الدین شاه

کره جواهر نشان ناصر الدین شاه ثبت نظر شما

پادشاهان و ملکه ها به دلیل نشان دادن عظمت امپراطوری خود اقدام به استفاده از جواهرات گوناگونی می کردند تا ثروت خود را به رخ دیگر کشورها بکشند. این موضوع امروزه نیز به وضوح در کشورهای پادشاهی دیده می شود و می توان گفت یکی از امرهای طبیعی هر کشور بوده است. در زمان های دور و هنگامی که ایران نیز از سلسله پادشاهی بهره می برد شاهد اینگونه موضوعات بوده ایم. یکی از مورد بحث ترین جواهرات تاریخ ایران را باید به کره جواهر نشان ناصر الدین شاه نسبت داد. با جواهر لوکس همراه باشید تا با این گوی جواهرات آشنا شویم.

کره جواهر نشان ناصر الدین شاه

کره جواهر نشان ناصر الدین شاه تشکیل شده از 51366 قطعه جواهر می باشد که بر روی یک کره 34 کیلوگرمی به قطر 66 سانتیمتر از جنس طلا نصب شده است. این کره در سال 1291 هجری قمری به دستور ناصر الدین شاه طراحی و ساخته شد. نکته حائز اهمیت این کره جواهر نشان ساخت آن توسط جواهرسازان ایرانی بود که به سرپرستی زرونی ماسحیان معروف به ابراهیم زرگر باشی ساخته شد. طلای به کار رفته در این کره وزنی معادل 34 کیلوگرم می باشد و وزن جواهرات آن در حدود 3656 گرم است. جواهرات موجود بر روی این کره همگی از خزانه آن دوره برداشته شده است.

در این کره اقیانوس‌ها و دریاها زمردنشان و آسیا مرصع به یاقوت و لعل، ایران مرصع به الماس، اروپا مرصع به یاقوت، آفریقا مرصع به یاقوت سرخ و کبود و آمریکای شمالی و جنوبی، استرالیامرصع به یاقوت و لعل است. کشورهای ایران و انگلستان خط استوا به وسیله الماس نشان داده شده و دو حلقه زرین ساده که در روی آن‌ها گل‌های الماس نشان نصب شده، به طور متقاطع کره را در میان گرفته است. پیدا کردن کشورها در آن مشکل است و ظاهراً سازنده، مهارت کافی در نقشه‌کشی نداشته است.

کره جواهر نشان ناصر الدین شاه
کره جواهر نشان ناصر الدین شاه

بر روی کره القاب ناصرالدین شاه منبت و الماس نشان شده است. در این کره، کوه دماوند با یاقوت درشتی مشخص و شهر تهران با یاقوت معروفی به نام اورنگ‌زیب نمایان است.

این کره در حال حاضر در موزه جواهرات ملی ایران قرار دارد.

به این نوشته امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enamad